چگونه افکار منفی را از خود دور کنیم؟

هر روز بارها و بارها در معرض افکار منفی قرار می گیرد. افکار منفی آن افکاری هستند که عمدا یا ناخواسته به ذهن شما حمله می کنند و شما را آزار می دهند و عملکرد زندگی شما را تحت تأثیر قرار می دهند. این افکار می توانند از طریق محیط خارجی وارد ذهن شوند یا میوه ذهن و تخیل خود شما باشند. آنچه در این زمینه بسیار مهم است مقاومت در برابر فکر نکردن به افکار منفی و توقف آنها است. مقاومت به طور ناخودآگاه به عنوان یک مکانیسم دفاعی عمل می کند ، اما همیشه موثر نیست. بهتر است روش هایی را برای پاک کردن ذهن خود از افکار منفی یاد بگیرید. مشاوره روانشناسی تلفنی با یک متخصص نیز در رسیدن به این هدف بسیار مثر است.

 

افکار منفی چیست و چگونه مانع ما می شود؟

تفکر منفی یک عادت ذهنی است و تا زمانی که از آن خلاص نشوید می تواند شما را تحت فشار قرار دهد. وقتی فکر منفی را شروع می کنید ، غرق شدن در آن می تواند وسوسه انگیز باشد ، اما باید سعی کنید از آن اجتناب کنید. مقاومت مکانیسم محافظتی است که ذهن ناخودآگاه برای رهایی از افکار منفی از آن استفاده می کند. مقابله با افکار منفی الگوی تفکر و روند منفی شما را تقویت می کند. وقتی سعی می کنید به چیزی فکر نکنید ، در واقع بیشتر به آن فکر می کنید. اصرار شما برای انکار واقعیت ذهن شما را عقب نگه می دارد. شما باید از کمبودهای خود و آنچه در ذهن شما می گذرد آگاه باشید تا بتوانید از شر آنها خلاص شوید.

ریشه افکار منفی

برای پاکسازی ذهن از افکار منفی ، ابتدا باید علت و ریشه های آن را بشناسیم. دلایل اصلی تفکر منفی ، تجربیات منفی و رویدادهای آزار دهنده در طول زندگی است. بیشتر شما دیده اید که تصاویر مثبت معمولاً در افکار کودکان نقش بسته است. زیرا آنها هیچ تجربه منفی در ذهن خود ندارند و جایی برای افکار منفی در ذهن آنها نیست. اما با گذشت زمان و رویدادها و تجارب آزار دهنده ، افکار این وقایع در ذهن باقی می ماند و با هر توجه به آن زنده تر می شود و تعارض بیشتری در ذهن ایجاد می شود. بعضی اوقات افکار منفی ناشی از شناخت و سو mis تفاهم است. برای اطلاعات بیشتر در مورد خطاهای شناختی کلیک کنید.

خرابی های عاطفی ، شغلی و آموزشی ، الگوهای ذهنی منفی زندگی ، فشارهای مالی و خانوادگی ، سابقه اختلالات خلقی مانند افسردگی یا اضطراب شدید و سایر عوامل منفی باعث تفکر منفی می شود. طبیعی است که حداقل یک بار در زندگی خود شکست بخورید ، اما چگونگی کنار آمدن با این مسئله نیاز به یادگیری چند مهارت و حتی گاهی برقراری ارتباط با یک روانشناس دارد. افکار منفی همچنین می توانند به صورت برخی از اختلالات روانی نمایان شوند. بنابراین ، با کلیک بر روی اختلالات خلقی و افسردگی ، با علائم این دو اختلال آشنا شوید و برای تغییر آنها و درمان آنها در اسرع وقت اقدام کنید.

تأثیر افکار منفی بر بدن

افکار منفی یکی از دلایل اصلی بیماری های روان تنی است. استرس ، اضطراب ، شیدایی و … ناشی از بسیاری از افکار منفی است که در نهایت منجر به انواع بیماری های جسمی می شود. سردرد میگرنی ، فشار خون بالا ، آسیب قلبی ، دیابت ، سوزش معده ، اختلالات دستگاه گوارش و موارد دیگر. برای اطلاعات بیشتر در مورد دیابت کلیک کنید.

راه های پاک سازی ذهن از افکار منفی

برای خلاص شدن از تفکر منفی ، باید روش دیگری را امتحان کنید که ذهن شما را از این افکار ناخوشایند و تیرگی ذهنی پاک کند. در اینجا چند روش برای خلاص شدن از تفکر منفی و جایگزینی تفکر مثبت آورده شده است. برای اطلاعات بیشتر در مورد تجربه روانی کلیک کنید.

۱٫ زبان بدن را تغییر دهید

برای مشاهده زبان بدن خود وقت بگذارید. فکر کنید ، فکر می کنید در بن بست هستید؟ اگر پاسخ مثبت است ، احتمالاً افکار منفی دارید. زبان بد بدن می تواند تصویر شما را خراب کرده و اعتماد به نفس شما را از دست بدهد. در این حالت ، طبیعی است که شروع به فکر کردن در مورد افکار منفی کنید. سعی کنید در چنین شرایطی اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و بیشتر لبخند بزنید. زبان بدن خود را تنظیم کنید تا احساس بهتری داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر در مورد اعتماد کلیک کنید.

چگونه افکار منفی را از خود دور کنیم؟

۲٫ افکار منفی خود را کشف کنید

گاهی اوقات تفکر منفی اتفاق می افتد زیرا شما باید از احساسات مخرب خلاص شوید. نباید درد خود را بر روی خود بریزید. اگر موردی وجود دارد که دیگران باید بشنوند ، خودداری نکنید و در مورد آن با دیگران صحبت نکنید. حافظه کلامی زودتر از حافظه تصویری فراموش می شود ، بنابراین بیان افکار با کلمات می تواند تفکر شما را شکل دهد. این روش می تواند همه چیز را جلوی چشم شما بگذارد و به شما کمک کند ریشه مشکلات خود را پیدا کنید.

۳٫ یک دقیقه وقت بگذارید تا ذهن خود را از همه افکار آرام کنید

وقتی ذهن شما سریع حرکت می کند ، نگه داشتن آن بسیار دشوار خواهد بود. با این حال ، آنچه در اطراف سر شما اتفاق می افتد ، کنترل افکار ، به ویژه افکار ناخوشایند ، بسیار دشوار خواهد بود. از چیزهای بی اهمیت خلاص شوید. آرامش خاطر در نهایت یک دقیقه طول خواهد کشید. این نوعی مراقبه است که در آن ذهن خود را خالی می کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد مدیتیشن کلیک کنید.

۴٫ لحن افکار خود را تغییر دهید

بعضی اوقات افکار منفی نتیجه یک نگاه بد است. به افکار و چیزهایی که در ذهن شما جریان دارد نگاه کنید. به عنوان مثال ، به جای گفتن جملاتی از جمله: “من در مسیری بسیار دشوار قرار دارم و هرگز نمی توانم از آن عبور كنم” ، بگویید: “من مشكلاتی داشته ام ، اما سعی می كنم راه حلی پیدا كنم.” برای اطلاعات بیشتر در مورد راههای خلاص شدن از بدبینی اینجا کلیک کنید.

شما در اصل همین حرف را می زنید ، اما از منظر مثبت و پرانرژی تری به آن نگاه می کنید. ممکن است در نگاه اول ساده به نظر برسد ، اما این تفاوت کوچک در طرز فکر شما می تواند الگوهای تفکر شما را با گذشت زمان تغییر دهد.

۵٫ خلاق باشید

وقتی افکار منفی به سراغ شما می آیند می توانید با آنها خلاقانه وقت بگذرانید. برای افکار خود یک پنجره خلاقانه طراحی ، بنویسید یا ترسیم کنید. از مداد شمعی استفاده کنید ، حتی در صورت لزوم. وقتی از خلاقیت خود استفاده می کنید ، می توانید افکار منفی را از ذهن خود خارج کنید.

۶٫ محیط را تغییر دهید

درست است که افکار ما در ذهن بوجود می آیند ، اما گاهی اوقات افکار ما محصول محیط هستند. جای تعجب نیست که وقتی خود را با افراد منفی و تصاویر منفی احاطه می کنید ، افکار منفی دارید. دور شدن از یک محیط منفی می تواند کمک زیادی به شما کند. سعی کنید تنها و دور از فضاهایی که شما را آزار می دهد راه بروید. پارک ، موزه یا هر کجا که می خواهید. وقتی اوقات خود را دور از محیط می گذرانید ، می تواند تأثیر منفی آنها را بر شما از بین ببرد و آرامش خاطر شما را به ارمغان آورد.

۷٫ لیستی از چیزهایی که دارید تهیه کنید و سپاسگزار باشید

افکار منفی منفی می توانند مانع از یادآوری هر آنچه در زندگی به دست آوردید شوند. در بسیاری از موارد ، این حتی منجر به کاهش قدرت حافظه و عدم تمرکز می شود. اگر ناشناس هستید ، پس باید تمرین کنید تا بتوانید روی چیزهای خوب اطراف خود تمرکز کنید و افکار بد را جایگزین آنها کنید. مهم نیست که لیستی از چیزهایی که باید شکرگزار شد کوچک است ، مهم نیست که آن لیست برای زندگی شما کوچک است. برای جلب رضایت دیگران کاری نکنید. بعد از مدتی متوجه خواهید شد که چه چیزهای ارزشمندی دارید که قبلاً متوجه آنها نبودید.

۸- از کلی گویی بپرهیزید

از خود بپرسید ، آیا مشکلات و حوادث ناخوشایند را به جنبه های دیگر زندگی نیز تسری می دهید؟ آیا فکر می کنید چیزهای بد مسری هستند و به جای نسبت دادن آنها به زمان و مکان مربوط ، مراحل آنها را به سمت مشکلات دیگر هدایت می کنید؟ برخی از افراد در “تعمیم” اشتباهات شناختی زیادی مرتکب می شوند. به عنوان مثال ، شخصی را در نظر بگیرید که برای مصاحبه شغلی پذیرفته نشده است. حالا او معتقد است که هرگز موفق نخواهد شد و نمی تواند کاری انجام دهد به جای سرزنش خود ، تلاش خود را افزایش دهید و راه های دیگری را انتخاب کنید.

۹٫ ذهن را نخوانید

وقتی با یک وضعیت نامشخص روبرو می شوید و آرامش ذهنی شما از بین می رود ، ذهن شروع به خواندن افکار دیگران می کند و مجموعه ای از افکار منفی به سمت شما هجوم می آورند. بسیاری از مردم اگر واقعیت داستان را نمی دانند ، حوادث کوچک یا رفتار افراد را به روش های مختلف و منفی درک می کنند. این ممکن است به دلیل خودباوری باشد. بنابراین یکی از راه های خلاص شدن از اعتماد به نفس پایین و افکار منفی ، قضاوت و خواندن افکار است. وقتی کمی مثبت تر فکر می کنید ، گزینه های بهتری را در نظر می گیرید.

منبع:
https://honarehzendegi.com/fa/چگونه-افکار-منفی-را-از-بین-ببریم

درباره‌ی آپ زون

حتما ببینید

آیا بستنی خوردن در زمان بارداری خطرناک است؟

آیا بستنی خوردن در زمان بارداری خطرناک است؟

تمایل شدید به صرف وعده های غذایی با کودک نه ماهه خود.   آرزویی که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *