هنرمندان

۱۰ فریم ماندگار از زنی که ایرانی‌ها شیفته او هستند

زومجی: شارلیز ترون بازیگر مطرح، محبوب و مشهور هالیوود و اولین بازیگر آفریقایی برنده جایزه اسکار است. یک جایزه اسکار از میان دو نامزدی، یک جایزه گلدن گلوب از میان شش نامزدی، دو نامزدی بفتا، یک نامزدی اکتا و یک جایزه از فستیوال بین‌المللی فیلم برلین، رهاورد او از مهمترین جشنواره‌های جهانی به شمار می‌آید. او همچنین در سال ۲۰۱۶ از سوی مجله تایم به عنوان یکی از ۱۰۰ فرد تاثیرگذار دنیا انتخاب شد.

شارلیز ترون بازیگر مطرح، محبوب و مشهور هالیوود و اولین بازیگر آفریقایی برنده جایزه اسکار است.

با ما همراه باشید تا بهترین فیلم‌های او را مورد بررسی قرار دهیم.

جاده

فیلم The Road اقتباسی از رمانی تحسین شده به همین نام اثر کورمک مک‌کارتی است که داستان آینده تاریک بشر را به تصویر و چالش می‌کشد. بر اثر فاجعه‌ای بزرگ، کره زمین با وضعی وخیم روبه‌رو شده است. گیاهان مرده‌اند و خوردنی‌ها رو به پایان‌ هستند. پدری به‌همراه پسرش می‌خواهد خود را نجات دهد و برای این کار دست به سفری در یک جاده می‌زند. بر اثر این بی‌غذایی، بسیاری از انسان‌ها حس هم‌نوع‌دوستی خود را از دست داده‌اند و همه برای زنده‌ماندن با هم می‌جنگند. این پدر و پسر در تلاش هستند تا خود را نجات دهند. در بین راه، هریک به‌شدت ناامید می‌شود و چند بار به فکر خودکشی می‌افتد، اما هر بار دیگری به او امید می‌دهد که آن‌ها می‌توانند این جاده را طی کنند. شارلیز ترون در فیلم The Road نقش همسر را بازی کرده است و با اینکه حضور خیلی پر رنگ و زیادی ندارد، اما نقش او مورد توجه قرار گرفت. در هر حال فیلم جاده توانست روی اقتباس‌های بسیاری پس از خود تاثیر زیادی بگذارد.

بلوند اتمی

فیلم Atomic Blonde برگرفته از رمان گرافیکی سردترین شهر اثر آنتونی جانستون است که داستان آن حول محور جاسوسی است که موظف به پیدا کردن فهرستی از مأموران دوجانبه است که در حال قاچاق به غرب هستند. دیوید لیچ که یکی از خالقان مجموعه جان ویک است، پس از جدایی از چاد استاهلسکی تصمیم گرفت تا به شکل مستقل تجربه‌ای مشابه این مجموعه اکشن با فیلم Atomic Blonde خلق کند و تا حد زیادی هم موفق بوده است. در هر حال فیلم بلوند اتمی با وجود بازی درخشان شارلیز ترون نتوانست همان موفقیت را تکرار کند و بسیاری اعتقاد دارند که روند داستانی فیلم ضربه زیادی به هیجان زده است و فیلم خارج از صحنه‌های اکشن به اثری خسته کننده تبدیل می‌شود. در هر حال فیلم Atomic Blonde نشان داد که ترون پتانسیل بالایی برای حضور در آثار اکشن دارد و بازی او نقطه قوت و مثبت فیلم یاد شده است.

هیولا

اتفاقات فیلم Monster در سال ۱۹۸۹ جریان دارد که آیلین وورنوس که به کار تن‌فروشی مشغول است، پس از نقل مکان به میشیگان، دیتونا بیچ، فلوریدا و به‌خاطر زندگی سختی که دارد، تصمیم به خودکشی می‌گیرد، اما دست از اینکار برداشته و به یک کلوب شبانه رفته و در آن‌جا با سلبی آشنا می‌شود. آن دو در آن شب با هم دوستان خوبی می‌شوند و سلبی از آیلین می‌خواهد تا شب را در خانه وی بگذارند. وورنوس در یک شب کاری خود از شدت خشم مشتری خود را به ضرب گلوله می‌کشد و این موضوع را به سلبی اطلاع می‌دهد و تصمیم می‌گیرد تا به سراغ کار دیگری برود. اما هیچ‌کس حاضر نمی‌شود تا به وی به‌خاطر نداشتن مدارک تحصیلی کار بدهد و چون وی نیاز به پول دارد، تصمیم می‌گیرد تا به شغل قبلی خود برگشته و با کشتن مشتری‌های خود، پول و لوازم قیمتی آن‌ها را برداشته و فرار کند. بازی فوق‌العاده شارلیز ترون در فیلم Monster نه‌تنها باعث شد تا او مورد توجه منتقدان و ستایش آن‌ها به‌همراه تماشاگران شود، بلکه باعث شد تا او برای اولین‌بار نامزد دریافت جایزه اسکار شود. همچنین شارلیز ترون برای بازی در فیلم Monster توانست برای اولین‌بار جایزه اسکار دریافت کند.

بزرگسال جوان

فیلم Young Adult داستان میویس گری با بازی شارلیز ترون را دنبال می‌کند که نویسنده رمان‌های جوانان است که بعد از طلاق گرفتن، تصمیم می‌گیرد به زادگاه خود شهر مرکوری برگردد تا با بادی ویلسون، دوست‌ دوران دبیرستان خود مجدداً رابطه ایجاد کند. اما وقتی متوجه می‌شود بادی ازدواج کرده و در حال بچه‌دار شدن است، با کمک دیگر دوست دوران دبیرستان خود مت تلاش می‌کند تا ازدواج بادی را برهم زنند. بازی شارلیز ترون در فیلم Young Adult با تحسین منتقدان و تماشاگران مواجه شود و بخش زیادی از تحسین‌های فیلم را توانست دریافت کند. او نقش متفاوت و جالبی در فیلم داشت و باعث شد تا او را بیشتر در آثاری مشابه مشاهده کنیم.

قوانین خانه سایدر

فیلم The Cider House Rules اقتباسی از رمانی به همین نام اثر جان ایروینگ است که داستان هومر ولز را دنبال می‌کند که در یتیم خانه سینت کلاود در مناطق روستایی مین و تحت نظارت شدید ولی رئوفانه دکتر ویلبر لارچ بزرگ شده‌ است. لارچ معلومات پزشکی خود را به هومر انتقال داده است، اما هومر تصمیم می‌گیرد یتیم خانه را ترک کند تا دنیا را ببیند. شارلیز ترون در فیلم قوانین خانه سایدر نقش کندی کندال را بازی کرده است که او درواقع قرار است شخصیت اصلی داستان را در این ماجراجویی همراهی کند. فیلم The Cider House Rules مورد توجه بسیاری قرار گرفت تا جایی که نامزد دریافت ۷ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم سال شد و درنهایت توانست ۲ جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین بازیگر مکمل مرد برای مایکل کین را دریافت کند. همچنین شارلیز ترون موفق شد در جوایز ستلایت برای فیلم قوانین خانه سایدر نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن شود.

وکیل‌مدافع شیطان

فیلم The Devil’s Advocate اقباسی از رمانی به همین نام اثر اندرو نیدرمن است و داستان کوین لومکس را دنبال می‌کند وکیلی بسیار موفق در شهر جکسون ویل ایالت فلوریدا است که تاکنون در هیچ پرونده‌ای شکست نخورده‌ است. در یکی از مراحل دفاع از موکلش که یک معلم مدرسه است و به جرم کودک آزاری دستگیر شده، در سالن دادگاه متوجه می‌شود که موکلش گناهکار است. کوین صرفاً به خاطر برنده شدن در پروندهٔ دادگاهی به دفاع از حقوق مرد گناهکار می‌پردازد و نهایتاً برنده می‌شود. درجشن پیروزی وی، جان میلتون به کوین پیشنهاد کار با حقوق بسیار عالی در شهر نیویورک می‌دهد. مادر کوین که یک راهبه است، به وی هشدار می‌دهد که زندگی در شهرهای بزرگ، همراه‌با آلوده شدن به گناه است اما کوین به حرف مادرش توجه نمی‌کند و به‌همراه همسرش مری آن ه منهتن نقل مکان می‌کند. شارلیز ترون در فیلم The Devil’s Advocate نقش مری آن را بازی کرده و هم‌بازی کیانو ریوز و ‌آل پاچینو شده است.

لانگ شات

فیلم Long Shot داستان فرد فلارسکی را دنبال می‌کند که یک خبرنگار بیکار است که اسیر بدشانسی شده است. او تصمیم می‌گیرد به سراغ دوست دوران کودکی‌اش شارلت فیلد برود که از قضا حالا به یکی از قدرتمندترین افراد دنیا تبدیل شده است. شارلت فیلد وزیر امور خارجه است که بنا دارد نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود. فیلم لانگ شات با اینکه خیلی طبق انتظار عمل نکرد، اما بازی شارلیز ترون و شیمی خوبی که با سث روگن در طول فیلم داشت باعث شد این فیلم کمدی عاشقانه بتواند به کار نسبتا خوبی در کارنامه کاری ترون تبدیل شود.

سرنوشت خشمگین

در فیلم The Fate of the Furious دومینیک تورتو همراه‌با نامزدش لتی، برای گذراندن ماه عسل به هاوانا سفر می‌کنند، در آن‌جا زنی تبهکار به نام سایفر به او پیشنهاد همکاری می‌دهد و از او می‌خواهد تا به او و گروه تبهکارش بپیوندد؛ او فیلمی را در موبایلش به تورتو نشان می‌دهد و تورتو همکاری با او را قبول می‌کند. تورتو رو در روی دوستانش قرار می‌گیرد و همین موضوع باعث تعجب دوستانش می‌شود. لوک هابز دیپلمات سرویس امنیت، گروه تورتو را استخدام می‌کند تا جلوی نقشه‌های سایفر را بگیرند. اما تورتو به دستور سایفر، یک دستگاه الکترومغناطیسی را در یک پایگاه نظامی در برلین می‌دزد و هابز و تیمش شکست می‌خورند. شارلیز ترون در فیلم سرنوشت خشمگین وارد دنیای فیلم‌های اکشن سریع و خشن شد نقش شرور و منفی سایفر را بازی کرده است. ترون همچنین برای نقش سایفر در فیلم F9: The Fast Saga و فیلم Fast X هم بازگشته است.

سفید برفی و شکارچی

شارلیز ترون یکی از بازیگرانی است که همیشه مورد توجه فیلم‌های بلاک‌باستری است و او در اقتباس متفاوت از داستان سفید برفی نقش ملکه شیطانی را بازی کرده است که طبق انتظار ظاهر متفاوت‌تری هم نسبت به منبع اقتباس دارد. در فیلم Snow White and the Huntsman، سفید برفی تنها شخصی است که از ملکه شیطانی زیباتر است و به همین دلیل ملکه قصد کشتن او را دارد. اما چیزی که ملکه هرگز تصور آن را نمی‌کند، این است که سفید برفی تهدیدی برای حکومتش است و توسط یک شکارچی هنر جنگیدن را فرا می‌گیرد. فیلم The Huntsman: Winter’s War دنباله فیلم سفید برفی و شکارچی است که تمرکز آن روی شخصیت شکارچی است و در آن به‌جای سفید برفی شاهد حضور شخصیت‌های دیگری هستیم و درکنار آن شارلیز ترون برای نقش ملکه شیطانی نیز بازگشته است.

جاهای تاریک

فیلم Dark Places داستان لیبی دی را دنبال می‌کند. زمانی‌که او تنها هشت سال سن داشت، خانواده او به طرز وحشیانه ای در خانه مزرعه روستایی خود در کانزاس به قتل رسیدند. تقریباً ۳۰ سال بعد او با اکراه موافقت می‌کند که جنایت را دوباره بررسی کند و حقایق تلخی را که منجر به آن شده است، آشکار می‌کند، اما حقایق تاریک‌تر و ترسناک‌تری در انتظار او است. شارلیز ترون در این فیلم که اقتباسی از رمان گیلین فلین است، نقش اصلی را بازی کرده است و با اینکه فیلم از پتانسیل بالایی برخوردار بود و بازی ترون مورد توجه منتقدان قرار گرفت، اما نتیجه کار تا حد زیادی باعث ناامیدی شد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
برای دریافت جدیدترین تعبیر خواب ها آماده اید؟ خیر بله