اخبار روز

آخرین وضعیت تالاب هورالعظیم؛ پیگیری‌ها به کجا رسید؟

موسی مدحجی در نشست خبری که امروز (۲۱ خردادماه) به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد، با اشاره به آخرین وضعیت تالاب‌های خوزستان اظهار کرد: بر اساس آخرین پایش‌ها طبق تصاویر ماهواره‌ای، تالاب هورالعظیم ۶۶ درصد، تالاب شادگان ۹۴ درصد، تالاب بامدژ ۸۶ درصد، تالاب میانگران ۸۸ درصد، تالاب شیمبار ۹۵ درصد و تالاب بندون ۴۲ درصد آب دارند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: به استثنای تالاب بندون که تبخیر و فرورفت آب در آن رخ داده و میزان آب از ۷۵ به ۴۲ درصد کاهش داشته است، میزان آب تالاب‌های خوزستان افزایشی بوده است.

رئیس اداره احیای تالاب‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: بر اساس آمار وزارت نیرو و سازمان آب و برق خوزستان در شش ماهه اول سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۳، میزان آب ورودی به تالاب شادگان بیش از ۴۳۵ میلیون مترمکعب، تالاب هورالعظیم بیش از ۵۴۴ میلیون مترمکعب و تالاب بامدژ ۴۰۲ میلیون مترمکعب بوده است.

وی بیان کرد: همچنین با توجه به پیگیری‌ها برای پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم، طبق آخرین آمار آبگیری تالاب بیش از ۸۰۰ میلیون مترمکعب بوده است.

مدحجی تصریح کرد: از ۱۰ روز گذشته آتش‌سوزی‌های بخش عراقی تالاب هورالظعیم آغاز شده است که با توجه به بارش‌های دو ماه اخیر میزان زیادی از بخش‌های خشک این تالاب آبگیری شده، اما آتش‌سوزی‌ها در بخش‌های خشک تالاب رخ داده است که به دلیل آب‌دار بودن بخش‌های ایرانی و بر اثر رطوبت هوا، آتش اطفا شده است.

وی بیان کرد: با سازمان مدیریت بحران، مجموعه معاونت عمرانی استانداری و نمایندگی وزارت امور خارجه در خوزستان برای انتقال مسائل به کشور عراق نامه‌نگاری شده است تا اقدامات مورد نیاز برای همکاری در اطفای حریق تالاب هورالعظیم انجام شود.

رئیس اداره احیای تالاب‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص صحت‌سنجی ارقام اعلام‌شده از سوی وزارت نیرو در مورد آورد آب تالاب‌های خوزستان گفت: متناسب با اقدامات وزرات نیرو در مورد آورد آب، اقداماتی انجام شده است. نشست‌هایی نیز با مجموعه سازمان آب و برق خوزستان در خصوص اتلاف آب بین ایستگاه‌های آب‌سنجی و ورودی به تالاب‌ها برگزار شده است.

وی با اشاره به صحت‌سنجی ارقام وزارت نیرو افزود: این ارقام با کاهش مصارف اتلاف آب به دست آمده است یعنی مصارف بین ایستگاه‌های وزارت نیرو و حوضه تالاب کسر شده است، اما در سال‌های گذشته این اعدداد کسر نمی‌شد و اعداد بسیار بالاتری در مورد آورد آب اعلام می‌شد.

مدحجی گفت: برای اولین بار در ورودی‌های تالاب هورالعظیم اشل اندازه‌گیری ارتفاع‌سنجی آب روی رودخانه‌های ورودی به تالاب نصب شده و مقدمات کار صحت‌سنجی میزان آورد آب این تالاب در حال انجام است.

وی افزود: هر ساله در شورای کشاورزی یا شورای برنامه‌ریزی منابع آب معاونت عمرانی استانداری، برای توزیع و میزان مصارف حوضه‌های آبی خوزستان برای مصرف کشاورزی، شرب و … برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری می‌شود و در آخرین جلسه، ۱۸ هزار هکتار کشت شلتوک برای خوزستان پیش‌بینی شده است که ۱۵ هزار هکتار از این میزان در حوضه رودخانه کرخه و ۳ هزار هکتار مربوط به رودخانه مارون است.

منبع: فرارو

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
برای دریافت جدیدترین تعبیر خواب ها آماده اید؟ خیر بله