اخبار روز

معمای کشف جسد زنی در میدان شوش

دوازدهم خردادماه جاری مرد جوانی طی تماسی با اورژانس اعلام کرد که در حین گذر از میدان شوش با زن جوانی روبه‌رو شد که کنار خیابان رها شده.

به گزارش اعتماد، پس از تماس این مرد عوامل اورژانس به محل می‌روند، اما در معاینات اولیه متوجه مرگ مشکوک این زن می‌شوند و به پلیس گزارش می‌دهند.

تحقیقات جنایی با دستور بازپرس محسن اختیاری آغاز می‌شود. با حضور تیم بررسی صحنه، کارت شناسایی از جسد پیدا نمی‌شود و او به پزشکی قانونی منتقل می‌شود. بنابراین کارآگاهان برای تحقیقات بیشتر به بازبینی دوربین‌های مداربسته می‌پردازند.

در بازبینی تصاویر ۸ دوربین مداربسته مشخص می‌شود که موتورسیکلتی با سه سرنشین در محل رها کردن جسد توقف می‌کند و دو راکب موتورسیکلت، نفر سوم را که جسد دختر جوان بود از موتور پیاده و در همان حوالی رها می‌کنند. کارآگاهان شماره پلاک موتورسیکلت را به دست می‌آورند و با استعلام شماره پلاک هویت مالک آن شناسایی می‌شود. بازپرس جنایی دستور بازداشت مالک موتورسیکلت را صادر می‌کند و کارآگاهان راهی خانه پسر جوان می‌شوند و او را دستگیر می‌کنند.

با دستگیری این مرد جوان، هویت دومین پسر موتورسوار شناسایی و ساعاتی بعد او نیز بازداشت می‌شود. دومین متهم پرونده در تحقیقات می‌گوید: «به همراه متهم اول برای مصرف مواد به پاتوقی در میدان شوش رفته بودیم. در حال مصرف مواد زن جوان وارد پاتوق شد. حال خوبی نداشت. بعد از مصرف مواد، حالش بدتر شد و از هوش رفت. ما هم ترسیدیم و او را سوار موتور و در خیابان رهایش کردیم.»

دو متهم به دستور بازپرس جنایی در اختیار کارآگاهان اداره دهم قرار گرفتند و تحقیقات درباره اظهارات آن‌ها ادامه دارد.

افسر پرونده در این باره می‌گوید: «این زن حدودا ۳۲ ساله بود. روز حادثه او با اینکه حال خوبی نداشت به یکی از پاتوق‌های مصرف مواد در میدان شوش می‌رود. آنجا بعد از مصرف حالش بد می‌شود و روی زمین می‌افتد.

دو نفری که آنجا بودند او را سوار موتور می‌کنند تا به درمانگاه برسانند، اما در میان راه وقتی متوجه می‌شوند این زن جوان نفس نمی‌کشد، جسد او را در خیابان رها می‌کنند و می‌روند. هویت جسد فعلا مشخص نشده، اما منتظر جواب سم‌شناسی پزشکی قانونی هستیم تا علت مرگ محرز شود. این زن جزو افرادی بود که در خیابان زندگی می‌کرد.»

افسر پرونده در پاسخ به اینکه وضعیت دو مردی که به عنوان متهم دستگیر شدند چیست، می‌گوید: «این دو فعلا به دلیل استعمال موادمخدر بازداشت هستند و بعد از مدتی آزاد می‌شوند، چون جنایتی صورت نگرفته و متوفی خودش برای مصرف مواد به آن پاتوق رفته بود.»

«عبدالصمد خرمشاهی»، حقوقدان در مورد این‌گونه پرونده‌ها که فرد بر اثر استعمال مواد مخدر در چنین اماکنی اوردوز و فوت می‌کند، می‌گوید: «متاسفانه این موارد جزو آسیب‌های وخیم اجتماعی است. از منظر حقوقی وقتی فردی خودش اقدام به عملی می‌کند که در نهایت منجر به جان باختن او می‌شود، هیچ‌گونه جرمی در پی ندارد، چون این مساله در قانون جرم‌انگاری نشده است.

در این موارد فرد یا افرادی نیز دستگیر نخواهند شد. مگر در مواردی که فرد به عنوان مباشر، معاون و شریک جرم شخصی را به قتل رسانده باشد، اما در این پرونده بحث اقدام شخص مطرح است و عنوان قتل اعم از عمد و غیرعمد را در پی ندارد.

بنابراین یا می‌توان عنوان خودکشی برای این مورد گذاشت یا فوت. فردی که به خاطر مصرف زیاد مواد مخدر یا امثال این موارد جانش را از دست می‌دهد، منجر به وقوع جرم نشده، اما مکان‌هایی که این ماجرا‌ها در آن اتفاق می‌افتد مهم است و وظیفه نیروی انتظامی است که با عواملی که این مکان‌ها را در اختیار افراد قرار می‌دهند، برخورد داشته باشد. برخورد قاطع با این قضیه نیز نیاز به همکاری تمامی مسوولان دولت و سه قوا و پیگیری مداوم آنان دارد وگرنه همچنان شاهد این اتفاقات ناگوار خواهیم بود.»

بیش‌مصرفی یا اوردوز به مصرف بیش از حد و اندازه دارو یا ماده مخدر و اعتیادآور گفته می‌شود. در این حالت بدن مصرف‌کننده نمی‌تواند به سرعت دارو یا ماده مخدر را سم‌زدایی و از بدن خارج کند. بنابراین مسموم شده و آسیب جدی می‌بیند. اوردوز حتی ممکن است منجر به کما و مرگ شود. بیش‌مصرفی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد به‌طور سهوی یا عمدی (به قصد آسیب رساندن به خود و خودکشی) بیش از حد توان بدن خود دارو یا ماده مخدر مصرف کند. کسانی که به صورت عمدی اوردوز می‌کنند اغلب به بیماری‌های روانی مبتلا هستند.

مصرف چند ماده مخدر به صورت همزمان، استفاده از مواد مخدر همراه با الکل، مصرف بیش از حد دارو‌های اپیوئیدی از جمله کدئین، مورفین، متادون، ترامادول و بوپرنورفین بیش از مقدار معمول و تجویز شده نیز می‌تواند منجر به اوردوز شود. برخی افراد نیز نسبت به دارو‌ها یا مواد خاصی حساسیت بیشتری از خود نشان می‌دهند و با مقادیر پایینی از آن هم دچار مسمومیت می‌شوند. بنابراین احتمال اوردوز این افراد حتی با مصرف دوز نرمال یک دارو نیز ممکن است. اوردوز تاثیر مستقیم بر بخش‌های مختلف بدن دارد. این تاثیر اغلب به صورت اختلال در فعالیت‌های بدن خود را نشان می‌دهد و می‌تواند موجب مسمومیت شدید و حتی مرگ شود.

حملات قلبی، سکته مغزی و مشکلات شدید تنفسی ناشی از اوردوز رایج‌ترین دلایل مرگ به علت اوردوز هستند. فردی که اوردوز کرده است کنترل ذهن، افکار و رفتار خود را ندارد به همین دلیل می‌تواند با آسیب به خود، قاتل خودش شود. اوردوز مواد مخدر با کند کردن سرعت تنفس مانع از تنفس ارادی شده و تنفس طبیعی را از کار می‌اندازد. به این ترتیب در تبادل گاز‌های حیاتی بدن اخلال ایجاد شده با افزایش کربن دی اکسید خون، بدن در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرد. بیش‌مصرفی همچنین موجب افت فشار خون، کاهش ضربان قلب و ایجاد رفلاکس معده می‌شود و از این طریق نیز خطر مرگ به دلیل حمله قلبی، سکته مغزی و خفگی افزایش می‌یابد.

منبع: فرارو

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
برای دریافت جدیدترین تعبیر خواب ها آماده اید؟ خیر بله